måndag 8 maj 2017

Hedniska "trollerikonster"


För det första så är detta ingen "domaring"
man har bara antytt det i brist på oförstånd och okunskap.
Idag vet vi ju alla hur en sk "domaring" på dom Uppländska gravfälten
ska se ut "enligt reglerna" inte sant?

Dessa 2 och 2 stenar som går runt går alltså inte i en cirkel utan
i en kvadrat.Så min första tanke var "nån slags processionsväg"
men efter att ha spenderat 2 dagar i rad här med att mäta 
alla avstånden på dom stenarna
som finns kvar så blev det något helt annat .
Min andra tanke igår natt var att det kanske
 skulle vara nån slags uträkning
av något slag.
Jag blev måttligt överraskad.


Här har vi alltså dom 4 stenarna som står med ca 1 m mellanrum
från den vänstra ytterstenen till den i grannen är det 5 meter.
Och från dom 2 yttersta till nästa 2 stenar är det 8 meter.
Det är precisa mått .


Man blir som sagt en aning fundersam varför man
 har ställt stenarna på detta sk gravfält i sådana exakta mått.
Nu är jag inget mattesnille men det behöver man 
knappast vara idag med  all teknik som vi har.
Man kommer ganska långt med ett mätt hjul och rutpapper..


Några timmars räknande senare så började denna
"märkliga" "domaring" att se bekant ut...


Vad f**n är det här för slags gravfält tror du ?
Det här är inga sk "fantasier" jag har gått och mätt stenarna från alla
håll och kanter och det är samma upplägg som bilden ovan.