måndag 2 juli 2018

Vallbyåsen Husby-Långhundra


Sådärja nu har jag räknat och mätt stenar vid
Vallby..igen
Och varför det då?
Jag tar tillbaka kunskapen,den som finns 
överallt bland Upplands gravfält.
Den som ingen pratar om,den 
som ingen vet någonting om,
den som använts i 1000 tals år av det forna Uppländska
folket som helt plötsligt försvann när kristendomen
segrade.
Och vad för kunskap är det då?
Vad för kunskap kan man få eller lära sig om ett gravfält
som ligger i utkanten av en ås bestående av
15 högar ca 155 runda stensättningar 
ca 20 rektangulära stensättningar
och ca 40 resta stenar i NNÖ-SSV riktning?



Visst jag kan förstå att ni köper den
"mystiska stenresarkulten  förklaringen" som
historikerna så maniskt skriver om.
Men syftet och orsaken till detta det vet ingen..
Och visst om ni nu bara hade åkt till ett ställe med
dessa "resta stenar" så godtar ni säkerligen denna
förklaring.
Men när man har åkt till 8-9 sådana här ställen
då börjar man fundera lite,
när stenarna står i samma struktur och placering
i samma väderstreck och i liknande läge osv..


Jag har gått här många ggr och surat i min
förtvivlan att inte kunna förstå detta då
detta är så förbannat välgjort,planerat och
strukturerat.
Att man bara "rest en sten" här och där
det kan ni glömma.
Riktigt så "enkelt" är det inte..









Jag mäter lite åt gången..
Idag var det "mellersta delen",var här i ca 2 timmar
och gick fram och tillbaka
med mitt lilla mätt hjul..



I utkanterna står stenarna i 3 och 3 par..
Så jag har gått och mätt alla dom paren och avstånden,
samt stenarna som är riktade emot dom,
det är ganska lätt att se .


Jag har inga teorier om detta alls men jag vill
verkligen veta,lära mig och framför allt förstå.
 Upplands gravfält innan kristendomens segrande
vittnar om en helt annan tid ,tradition,kultur om ett folk som haft
samma "ideologi" över hela Uppland om detta gravfältsorganiserande
att det måste finnas något sätt att ta reda på det annat än
"lite brända ben i en urna"..
Eller "hedniska ritualer"..
Vad för hedniska ritualer innebär att man ställer
40 resta stenar på en ås`?


Sen i "den nedre delen" ligger dessa rektangulära stensättningar
huller om buller..
Den här runda stensättningen är min absoluta favorit,här kan jag
sitta i timmar och fundera.
Men idag räckte inte det utan jag ritade av stenarna
och mätte dom fram och tillbaka.
Den här stensättningen har nämligen några röda stenar i sig,
så jag fick iden att rita av den och dra streck emellan
dom röda stenarna för att se vad som händer..

Många stensättningar här har specifikt röda stenar så 
den mest logiska teorin jag kan komma på är
att dra streck emellan dom varpå det hela 
"uppenbarar sig",dock inte i 
"mystiska hedniska ritualer" utan
"geometriska formler i olika dimensioner"



Det som förbryllar mig ännu mera är dessa sk "klumpstenar"
liggande klumpiga stenar med andra ord.
Men om det nu ligger 8 sådana stora "klumpstenar" på en
rad så har jag oerhört svårt att få det till
"naturliknande fornlämning"..


Den här gången har jag varit tillräckligt fiffig åt mig själv så
jag har fotat efter jag mätt så jag ser vilka stenar det är.

Sen ska jag äntligen åka ner till Visningsö,har gått igenom hela öns
fornlämningar men ska begränsa mig till
Norra och mellersta gravfälten och själva borgen..
Sen får vi se..