lördag 30 juni 2018

Husby-Långhundra


Igår tog jag mig en tur på den andra sidan
av åsen..
Bilvägen korsar igenom sen börjar 
Vallbyåsen på andra sidan.


Det är inte så svårt att dra egna slutsatser om hur
pass viktigt detta ställe varit i det forna Uppland.
Stället har brukats i 1000 tals år,då gravfältens enorma stensättningar
samt själva åsen och Broborg vittnar om dess forna storhet.
Och här går jag ensam..



Det ska finnas 7 insjunkna gravplatser i backen här nånstans
Du har utsikt mot Broborg på andra sidan.
Men nu gick det kossor i hagen så jag får vänta lite..


Man blir en aning tagen när man ser sådan här förstörelse..



Bakom åsen ligger stora stenar huller om buller,
men om man tittar lite närmare så.....



Här finns inte en enda runsten..
Är inte det märkligt?


Som min syrra brukar säga till mig:
-Majsan du har hamnat i fel århundare..
-jojo det kan man lugnt säga..