tisdag 3 juli 2018

Gravfält Orkesta


Jag fick en teori idag ,ska kolla
dom äldre "ortnamnen" 
och räkna gravfält runt dom
samt vad för slags gravfält det är..
Här i Orkesta tex ligger dom tätt omkring
Jag ska visa er lite så ni får en slags uppfattning om 
vad jag menar..



Nu är detta långt ifrån alla men dom här sk "gravfälten" 
är inte direkt små..

Orkesta 24;1 
Krön med S-Ö sluttning av moränrygg med
berg i dagen på krönet
(alltså vid Granbyhällen)

ca 3 högar
ca 73 runda stensättningar
ca 9 rektangulära stensättningar
varav i osäker

Orkesta 56:1
V kanten 10 m innanför åker
(det ligger vid motionspåret)
ca 11 högar
ca 39 runda stensättningar

På andra sidan ligger 55:1
har inte varit här än.
Ö sluttande moränmark
ca 53 runda stensättningar
1 kvadratisk stensättning
2 kvadratiska stenkretsar
8 resta stenar
2 klumpstenar
2 stensträngar

6:1
NNV-SSÖ
23 högar
ca 97 runda stensättningar
3 kvadratiska
17 rektangulära

18:1 mitt emot 6:1
ÖNÖ-VSV
ca 194 runda stensätttningar
1 kvadratisk
4 triangulära
1 rest sten ?
det här ligger mitt inne i skogen..

Sen har vi 53:2
men det är registrerat som 
färdvägssystem..
NNV-SSÖ
1 hög
ca 186 runda stensättningar
3 kvadratiska
1 rektangulär
4 triangulära
ca 25 kvadratiska stenkretsar
och ca 45 resta stenar
eller klumpformiga stenar
samt 5 hålvägar..
(Oj jag måste åka hit.)


Nu har jag kollat in detta ställe.
Bor ju mitt i alltihopa så..
Det ligger inne i skogen vid vägen som svänger
in mot...Vaxtuna...
På andra sidan vägen ligger en stor grop och efter den
kommer Granby om man åker bakvägen..




Det sluttar på bra här..
Höger om bilden ligger detta sk "färdvägssystem"
som jag roat mig med att försöka hitta nu på kvällskvisten.
Skogarna här kan jag relativt bra så att man placerat detta
"färdvägssystem" här fick mig en funderare..



Det här blev ju väldigt intressant ..
"Om man är insnöade i gamla Uppländska gravfält"


Man kan  på sina håll se en del 
stensättningar..



Nån km härifrån ligger en stor sandgrop som har
lite stensättningar (nu förstörda) i utkanten,
längre upp har jag hittat en liten damm med ett dike som slutar
rakt i branten av den stora sandgropen..
Och på andra sidan vägen några 100 meter ner i skogen 
ligger stora stora stenras i "märkliga" formationer..


Sen ligger ju Borresta,Yttergärde i krokarna
och typ 1 km härifrån Vaxtuna..