lördag 14 juli 2018

Vendel Kyrka


Jag har besökt Vendel kyrka idag.
Det var inte som jag tänkt mig ...alls..


För det första så är det inte lite märkligt att man hittade dessa
båtgravar precis nedanför kyrkan..
Sen att kyrkans placering är en tydlig markering
det kunde tom jag räkna ut.
Vart låg den gamla "Kungsgården" då?
Vart kommer all sten som går runt kyrkan då?
Har man alltså förstörd den gamla kungsgården,
tagit all sten och murat upp den för att
sedan bygga kyrka på platsen ?

Va !?!


Vilken "storman" tror du bekostade detta bygge då?
Hur tänkte han ?!
-Jo men det finns en gammal" kungaborg",där kan vi bygga?



Jag var här i nästan 2 timmar,hade hela kyrkan för mig själv
i denna gasande sommarhetta..


Återigen var förvirringen ett faktum då jag för en stund 
fick för mig att jag var i Gmla Uppsala kyrka när valvbågarna
inspekterades..




Orkesta kyrka har en liknande väggmålning i valvet som här
i Tensta..




Här har vi ett "helgon med grisnäsa" ?


När man åker till så många kyrkor som jag gör så blir det
att man fastnar för en del specifika detaljer ..
Den här gravstenen gick jag igång på ,lite "Vaksala vibbar".


Ena valvbågen var det bara "kvinnliga helgon attribut"..hmm


Heraldik är alltid lika trevligt..





En enda vapensköld såg jag här..