torsdag 26 juli 2018

Östra Ryd kyrka


Jag gillar Östra Ryd.
Hade alltid som regel förut att när jag 
hade varit på Historiska så åkte jag alltid förbi Östra Ryd
på hemvägen.
Idag var det för varmt för att ta min välplanerade 
Enköpingsrunda så det blev Östra Ryd  istället.


Sen är jag inne i "heraldikträsket" så
då är Östra Ryd nära att åka till för att fundera..





Den siste Brahe som begravdes här.
Ärkebiskopen Nathan Söderblom,den nye herren till
Rydboholm ,Baron Fredrik von Essen och
slottets förvaltare K Petterson rodde ut en bit på sjön
och med blottat huvud läste ärkebiskopen en 
bön och lät nyckeln sjunka.
Därmed var ätten Brahe utplånad..


Jag gillar släkttavlorna som finns här.
Känner igen dom flesta namnen..


Grip..kolla in överdelen..


För att inte tala om alla dessa fantastiska tavlor..
Den här hör till favoriterna måste jag erkänna.


En liknande målning av denna sort hänger i Fresta kyrka.

(kolla in stolen han sitter på)



Harald Blåtands dop
av Clas Moeijaret 1600-1655 Amsterdam
Krigsbyte från Fredriksborgs slott i Danmark av 
Karl Gustav Wrangel och skänkts till kyrkan av hans
dotterson Abraham Brahe.
Klodevigs dop