måndag 16 juli 2018

Vallbyåsen, Husby-Långhundra


Jag var här igår kväll..vid mina stenar..
Då träden ligger runt och i så är det lite svårt med
att observera
tex solens upp och nergång vid stenarna.
Men jag har en annan plan..


Jag har gått och mätt in alla "röda" stenar resta som,
omkullvälta eller liggandes..
Jag mäter in alla stenar..
Det börjar faktisk se bra ut i mitt ritblock.


Nu har jag mätt in stenarna som ligger i utkanten,
och dom som ligger på samma linje.
Sen kom jag på att jag inte behövde mäta då
jag "fattade logiken" men gjorde det endå
för att vara på den säkra sidan.
Avstånden här ligger på 40 /20/15 m etc..
Det är verkligen välgjort så om du nu vill 
veta och lära dig 
något om det forna Upplands dunkla historia
köp ett mätthjul och åk hit...


När man går upp på andra sidan åsen står det även stenar
och en himla massa stensättningar huller om buller,
men i mitten ligger en större stensättning med små stenar
varpå många ligger begravda men då jag roat mig med att rita och
mäta dom som syns ovan jord så blev det till
min stora glädje en sk "labyrint"..
Tänk vad man kan lära sig om man är lite
"vaken"..






Här har folk kånkat sten i "tusentals" år ,
begravt sina nära och kära i dessa
geometriska dimensioner av sten
denna fantastiska plats som idag till
det mesta är förstörd .Som tur är så är
stenarna så stora,tunga och många att 
dom som förstört detta till slut har gett 
upp..
Hur ska vi kunna lära oss när alla
våra fornlämningar förstörs?