måndag 9 juli 2018

Uppländska gravfält


Dessa gravfält..
Jordbro och Gödåker har jag inte varit vid än..
Men dom andra besöker jag flitigt,
mestadels Broborg,Lunda,Malmby och Vaxtuna..
Björkö har alltså ca 50 treuddar på ett av 
sina stora gravfält..
Vad för slags "symbolism" tror du en 
treuddig stensättning haft för betydelse?
Jag kan tyvärr inte köpa teorin "trädet Yggdrasils rötter"
Den måste ingå i något slags "nätverk" då
alla gravfält i Uppland iallfall dom stora har
detta "fenomen" ..
Även små gravfält runtomkring..
Ute på en åkerholme här i Markim finns 
en treudd som är 11 meter på ena långsidan..
Sen om man ser hur gravfälten är konstruerade
så är även det välgjort på allihopa.
Broborg ,Malmby,Lillängen,Lunda,Vaxtuna...
(bara "gravfältet" i utkanten av Vaxtuna är 
enormt,för att inte tala om Säteringen mitt inne 
i skogen på gränsen mot Frösunda)

Oavsett om det varit ett "by gravfält" eller ett 
litet ute i skogen så är strukturen densamma..

Nu är jag inne på sk "matematiska dimensioner"
och geometriska satser som förträffligt
nog passar in med mina stenar.
Jag mäter alltså upp alla stenar som syns på
gravfälten och sedan "sätter ihop
ett och två" ,jag kan ingenting om matematik
eller geometri men det blir ju sådana
resultat likt förbannat.