torsdag 5 juli 2018

Visningsö


Jag har varit på Visningsö..
Att försöka beskriva denna ö och upplevelse här
finner jag inga värdiga ord för..


Men jag är oerhört nöjd av besöket som resulterade i
Näs ruinen
Ett gravfält med en massa högar
Hällkistan
(sen tvingade mamma mig att ta en paus)
Slottsruinen
Brahe kyrkan
Stenkumla kyrkan
(var väldigt obehaglig kyrka ?)
Domaringarna 
(gräset var så högt att man knappt såg stenarna)
Norra gravfältet
(Detta gravfält fanns det inget spår av förutom
några små gräskullar vid vägkanten,inte en enda sten såg jag
fanns 4 mindre bautastenar bakom ett hus vid en grusgrop,
man har verkligen tagit sig stort besvär att förstöra dessa
gravfält,,fy fan tom min mamma reagerade)

och Brahe hus på hemvägen..



Det var den här sidan som jag varit väldigt nyfiken på..bla
Alla stenar är fotade och noterade såklart..


Hällkistan vid Busarp
vid en åkerholme..Märkligt..
Här finns det gravstilar av alla forntida former på ön..




Slottsruinen förtjänar ett helt kapitel i sig då det verkligen
är magnifikt.




Jag har "tränningsverk" i mitt pekfinger
 för att jag fotat så mycket..


Brahekyrkan var ...
Jag kan inte hitta orden här heller för att försöka beskriva.
Men vad med heraldik..
(Aha har Sverker d.ä byggt grunderna det förklarar
en hel del )
Och dom stora träskulpturerna..wow


Dörren var verkligen orginel




För att inte tala om dörren in till sakristian.
Hur gammal tror du den är..?