lördag 14 juli 2018

Gödåker Tensta


Sista stoppet idag blev äntligen Gödåkers "gravfält"
Nu har jag varit vid alla stora sk "bautastensgravfält " i Uppland.
Vaxtuna,Lunda,Malmby,Vidbo,Wallox-Säby,Vallby åsen (utom Stora Karlby)
Husby-Lena åsen,Lillängen,Kvarnbo,uppe vid Edsbro har jag
varit, och nu här..


Gravfält 50:1 det berömda "Gödåker" Gudinnans åker
Består idag av ca 26 fornlämningar
3 högar
14 runda stensättningar
och 9 resta stenar
enligt Raä..

Nu gick det får här i hagen så när dom flyttar på sig så
ska jag hit och mäta stenar helt klart..
Åkte en sidoväg hem förbi Tuna som ligger strax efter här 
varpå man kommer ut vid Vattholma..



Man har återigen förstört ett forntida område för att "bygga väg"


Det har förmodligen stått betydligt fler stenar här 
men dessa stenar som lyckats stå kvar står 
tydligt "markerade" i något slags system.
Det behöver du inte vara "akademiker" för att se..
Alla stenar här står riktade mot varandra i olika håll..





Samma sten som ovanstående bild.
Men här finns inte en enda "runsten"
är inte det "Märkligt"..
Däremot finns det stenar som ser likadana ut,
som finns tex vid Vallby,Lunda,Malmby osv..
Alla stenar har sin funktion och syfte att fylla,
det är inte "magiskt" eller "oförklarligt"..
Man har helt enkelt skitigt i det för att man inte ens
har tänkt tanken att dom som bodde här innan var
mer kunniga i saker och ting än vi i våran tid
någonsin har varit.
Jag kan ge mig f** på att när jag mätt stenarna här
så kommer jag få ihop någon geometriskt matematiskt
uträkning av något slag..