fredag 4 maj 2018

Vaxtuna


Fredagkväll har spenderats i vanlig ordning uppe vid Vaxtuna.
En ny skylt oxå..


Brukar variera vägarna och tiderna jag är här.
Samt när solen går ner eller mitt på dagen,eller tidig morgon...


Det är så mycket sten i olika utföranden här att man
blir måttligt förvirrad.
Här finns allt,högar,rösen,stensträngar,resta stenar,
fyrkantiga stensättningar,runda stensättningar,pyramidstenar osv..


tjohoo..





Stenarna ligger så klockrent synkade med varandra här uppe..


Dom här 2 stora stenröserna som ligger på berget är alltså
gravar ? Tycker du det låter logiskt?
Nu vet jag visserligen vart alla andra sk "stenrösen" av denna storlek ligger
runt om i skogarna här så ett litet matematiskt diagram har påbörjats..


Jag funderar på denna placering ,
stor sten med enstaka stensträngar till en annan stor sten..


Har varit här några "ggr" när solen gått ner för att kolla,
vet inte riktigt vad jag ska få ut av det men att lägga
sådana här enorma gravfält utan någon logik köper jag inte.


Samma återkommande geometriska stensättningar
i Upplands äldre gravfält..


Jag ska ta reda på vad det är..