tisdag 29 maj 2018

Kårsta kyrka


Hela denna "kyrka" känns så väldigt fel.
Platsen,läget byggnadskonstruktionen.
Sen själva stenarna.
Det här är inga små stenar.
Vem hade kunskap och tekniken att "klyva" hörnstenar samt 
lyfta och lägga stora stenar på det här viset?!?


Att det stått en "träkyrka " här innan är den vanliga förklaringen
sen helt plötsligt efter 1200 började man bygga kyrkor helt i sten..
På gamla "hedniska" platser längst med
farlederna..
Vart kommer all stenen ifrån då?
Vem hade styrkan att klyva en 2 ton stor sten ?!?


Det finns "förklaringar" till alla sk kors idag.
Ordnar,helgon etc..
Nazizterna tog swastikan,gaykulturen tog regnbågen
och kristendomen snodde korset..



Katolikerna kom alltså hit med "kunskapen" om detta?


Här finns bara en runsten,är inte det märkligt med tanke på hur stora stenar
denna "Kyrka" är byggd utav..?!





I skrivandets stund har jag besökt 92 kyrkor i Uppland,
(har inräknat Uppsala,Stockholm,Enköping Norrtälje oxå)
så jag har några kvar..Men inte många..=)
Det är Härkeberga som "spökar",men i år ska jag ta mig dit..
Sen måste jag till Långtora i Enköping och Sparrsätra bla..