onsdag 30 maj 2018

Nordians hög Norrsunda


Det är "Skånelarundan" denna vecka..



Oftas när jag åker runt till mina ställen så irrar jag mest omkring
småsur för att jag inte kan förstå ..
Men nu  så har jag börjat stanna kvar lite längre,
funderar i andra banor,"hittar på små experiment" 
"använder platsen" osv..




En "kungshög" säger ni..
Kan vi utveckla det påståendet mera?
Har vi några andra högar av samma storlek med
en "rest sten" ??
Tyskland,Irland,England,Danmark..?!
Alltså har dom som gjort denna hög varit i förbindelse
med andra länder som brukat samma tradition ..
Har en forntida Upplänning sett en "hög" i Tyskland
och sedan kommit hem till Norrsunda och bestämt sig
att på krönet av åsen gräva en 50 m i diameter stor 
som är 12 meter hög??
Sen att kånka upp denna stora sten utan ett enda "tecken"
tycker du det låter logiskt?
Man har alltså kunnat göra en helt rund hög med
en massa geometriska stensättningar runtomkring men
inte haft kunskaperna i att "rista runor" ?




Precis nedanför ligger en sten med små hål i..
När förstördes denna?'
Stå och "klyva" sten här måste varit ganska taskigt läge..