lördag 12 maj 2018

Vallbyåsen,Husby-Långhundra


Vallbyåsen har inspekterats igen.
Nu är snön borta + att jag kunde gå hela åsen fram.
I början av åsryggen ligger 2 stenrösen med stora utgrävningar på
kanterna..


Utsikten är magnifik..
Har säkert varit ännu bättre i forna tider när inte träden 
var här..



Jag sprang upp och ner mellan åsryggen och fotade alla stenar
i olika vinklar osv..Var här i dryga 2 timmar har jag för mig.
Då hade jag inte räknat med vad som fanns längre ner..


I kanten av den sk åsen ligger det stenar mer i nån sorts klump.
Första gången jag var här så kom jag inte längre än hit.
Så när jag fortsatte ner på andra sidan här..
Jag har sett en hel del men det här tog priset..


Det fortsätter så här ner för en slänt där det är fullt
med utgrävda gropar,sen kommer en liten uppförsbacke med
några till stenar och stensättningar...


Och sen fortsätter dessa bautastenar...
Här har jag aldrig varit ,så jag fick en rejäl
överraskning..



En enorm utgrävd brant ?!
Alltså v** f***!?!?!
V*** f***?!?!?


Sen kommer ännu mera stenar,stensättningar ,resta stenar,
geometriska stensättningar..


Anledningen till att ingen vet något idag är 
för att man har skitigt i det 
helt enkelt,man har grävt upp gravarna och 
sedan "tolkat" fynden
efter det man tror sig vara något från "asatrons sagor",
ingen idag vet någonting om varför 
man anlagt sådana här enorma
"gravfält" med dess geometriska uppsättning.
Ingen det finns inte ens någon teori om det.
En rund stensättning har ingenting med kristendomen eller
asatron att göra, därför vet man inte.
Men dom som bodde här i Uppland har anlagt alla gravfält
efter samma struktur..
Är inte det märkligt?!?


Det bara fortsätter och fortsätter...









Många stenar "känner jag igen"..
Jag har sett dom på andra "gravfält" så
då blir man glad...





Här ska bli kul att gå och mäta stenarna,
sen måste jag över till andra sidan där det finns ännu mera...


Jag har som sagt ett öga för detaljer,och det som jag alltid hittar 
på en del stenar är en uthuggen triangel,och stenar som har en 
vinkeluthuggning oftast längst ner..
Sånt här blir jag väldigt glad över då vet jag att jag
är på rätt "spår" så att säga..