måndag 21 maj 2018

Vallbyåsen,Husby-Långhundra


"Im not trying to cause a big sensation
Im just taking about my generation"

The Who


En av många stensättningar i utkanten av Vallbyåsen..
Den här stensättningen hör till en av favoriterna,
den är relativt stor,har 2 röda stenar på vardera sida och
den jag sitter på är lite avlångare..
Jag tänkte mäta upp cirkeln och stenarna
sen ska jag dra streck emellan dom röda stenarna så får vi se.


Enklast vore väl att köra en drönare här några meter upp bara,men
det är för mycket träd,så jag använder mig utav det
gamla hederliga mättsystemet,
här har jag mätt alla stenar,men nu använder jag mig
även utav sk  koordinat geometri,samt att 
jag ska mäta avstånden emellan alla 3 och 3 stenar..
Så får vi se..


Trots denna massiva förstörelse här så har jag mätt stenarna som står kvar,
och avstånden emellan är liknandes dom jag mättit
emellan diverse skeppsättningar i Uppland,
så jag undrar om det från ursprungligen
varit mindre skeppsättningar här..


Det är över 60 sk "resta stenar" längst med åsen,och ytterligare
omfattande "stenresargravgält" på andra sidan åkern,
men här finns inte en enda "runsten" ,är inte det märkligt?!?