onsdag 30 maj 2018

Runstenstudier

Min avritning av u287 utan runor

All heder till Peringskiöld,Dybeck ,Bureus och 
framför allt den store mästaren (Olof Rudbeck ) 
som jag aldrig skulle "trampa" på tårna eller ifrågasätta.
Men då mina forna hjältar dog för 400 år sedan
så känner jag att det är väl dags att "Uppdatera"
 dagens runologiska historia lite grann .
Jag ritar av stenarna på detta vis,det tar tid,men man lär sig,
samt får ta del av något helt annat ,något fantastiskt.
Varför konstruera ett sådant här avancerat mönster i en sten för att
sedan "missa runor" eller "stava fel" ?!?!
Tycker du det låter logiskt??



 Min avritning av runsten u279 utan runor

Kolla in U226,U201 och U276..


Sen har vi stenar som tex har en drake nere och en drake uppe,
eller alla dom som har 2 drakar nere i band med "stavkors i mitten"
varför valde "jarlabanken" denna ornamentik?
Eller var det bara "runristaren" som kunde knacka just den stilen?
Intressant är att "Jarlabanken" stenarna har lika
ornamentik som dom i Funbo,Uppsala samt 
U802 vid Långtora kyrka.
Den måste jag åka till,dopfunten här måste jag se..
Jag är väldigt nöjd med min "lek" då jag kan "lägga upp"
precis som,alla "jarlabanken "stenar,
alla "öpir ristade stenar", alla "fot,visäte "stenar
osv..
Fiffigt eller hur..