söndag 6 maj 2018

Vada Sjökullar

Vada 10:1
Gravfält 315x110 N-S
Beståendes av ca 114 fornlämningar
Dessa utgöres av
10 högar
Ca 93 runda stensättningar
8 rektangulära stensättningar
3 treuddar
1 terrasskant


Dagen har spenderats vid Vada.


Baksidan av kullarna ligger  bergsklacken,
hur har man tänkt när man anlade detta?
Det som blir ännu märkligare 
är stenmuren som går emellan dom 2 stora kullarna.





Men här finns inga hällristningar..
Är inte det märkligt?

Vada kyrka ligger på andra sidan..
"Passande eller hur ?!?"


Små detaljer jag snappar upp här och var på stenarna,
sådant som ingen annan ser men som faktiskt finns där.
Har ju tagit mig några år att "fatta"


Det går alltså en stenmur rakt in emellan 2 högar..
På sidan som denna mur ligger på har dom grävt på bra
,förmodar att dom slutade gräva när denna stenmur dök upp..


När anlade man denna" stenmur " /grund /terrassering då?
För här har vi sk borrmärken på en del stenar..
"Men det kan ingen svara på.."


Har man grävt upp kullarna på 1600-1800 ? 
för att ta stenen och sedan anlägga nån slags
stenmur mitt emellan och sedan..
"-ähh va fan,vi skiter i det här ..??"
Eller vad?
Har du nån bättre förklaring så är jag idel öra..


??

ja jag vet 
"medeltida jordkällare"..