lördag 5 maj 2018

Orkesta kyrka


Orkesta kyrka var öppen idag..
Så man får passa på då kyrkorna endast är öppna för
dop,begravningar eller bröllop nu för tiden..


Jag är lite "insnöad" i valvbågar just nu och stjärnvalven.
Om nu "Kyrkorna" är uppbyggda på order av sockens "storman"
hur han han behandlat byggnadstrukturen?
-Öhh jag tror ett  åtttdelat ribbat valv  blir bra..?!!?


Valvbågarna här är relativt tjocka så det måste ha varit ett rejält
påkostat bygge,Nu kan man inte se stenen eftersom man har
spacklat över dom..Gissa varför..
Hur som helst så var det målningarna jag ville inspektera igen..
Handen som gjort dessa har jag hittat på andra ställen..


Sen har vi adelsvapnet som är tillräckligt skadat ,
men det finns ju några få kandidater till vem 
det skulle kunna vara som påkostat dessa hemska målningar..
Jag har mina anor..


Åttadelat ribbvalv alltså..
Har det haft någon annan funktion/symbolik ?