tisdag 15 maj 2018

Vallbyåsen Husby-Långhundra


Varit vid Vallbyåsen igen..
Sitta hemma och spekulera funkar inte riktig för mig.
Så i dagens gassande sol och hetta har jag
roat mig med att mäta stenarna och olika avstånd
emellan dom..


Det finns ett slags "system" och en slags logik i det hela.
En återkommande "stenresarstruktur" här och var,
men då det mesta är förstört så kan man inte få en 
tillfredställande förklaring,men om man mäter lite här 
och lite där med det som finns kvar så börjar
jag hitta en struktur i detta kaos..


Många av stenarna står i par i form av 3 och 3.
Sedan finns det "markör" stenar som på detta ställe
utger sig i form av röda stenar.
Dom har jag naturligtvis mätt avstånden emellan.
Nu kan jag visserligen inget om "hedniska trollkonster"
eller "hedniska ritualer",
det jag däremot kan är att utgå ifrån att detta inte har något 
med ovanstående att göra ,
jag är helt övertygad om att detta är någon 
slags geometrisk matematik,vilken
jag visserligen inte heller kan något om men
endå så har jag lyckats fått ihop en klockren
pythagoras formel, inte här utan i Vaxtuna.


Det måste finnas en tanke med detta.
Det är så oerhört strukturerat och strategiskt placerat.
Och det är väl det som jag är ute efter..




Då detta ställe är så ofantligt stort så har jag delat upp det hela.
Gårdagens projekt var att mäta stenarna som låg så 
passande här i utkanten av åsen..


Jag utgick från den här stenen som är min absoluta
"favorit sten" här..


Man börjar se likheter i stenarna,
eller så har jag blivit "tokig "efter alla år
på mina gravfält..
Jag kallar ovanstående sten för "altar/observatoriesten"
finns en liknande sådan uppe i Granby men den är
borrad mitt itur..
Inte den här..




Det här är ett intressant "fenomen" dessa 3 och 3 stenar som ligger
här och var på detta ställe..
Nästa gång ska jag bara mäta dessa grupper så får vi se..
- åhå nu kom jag på en sak i skrivandets stund,
Wallox-Säby ligger i närheten...


I slutet av åsen ligger det ett virrvarv av runda,
rektangulära,rest sten osv..
Vet inte hur jag ska kunna mäta ut detta,men
en av stensättningarna här gick jag igång på.
En relativt stor rund stensättning med en rektangulär sten,
samt 3 röda stenar i cirkeln..
Röda stenar i stora stenrösen är något jag lagt märke
 till det senaste året...