lördag 23 mars 2024

Stenstudier


Den här stenen sticker ut då den inte föjer
dom vanliga normerna att resas vid kyrkor eller brobyggen.
Det var några år sedan som denna beskådades och idag
fick jag sällskap eller "följ med din moster nu" sällskap..


Stenen hittades alltså 1974 varpå den restes passande nog
på en åkerholme där den fått stått i fred och glömska.



Stenen är en stor pjäs ,en tvåmetare och
ornamentiken är intressant .
Ska se hur dom andra stenarna med samma
mönster ligger i landskapet om jag inte
gjort det tidigare.

Visst för det tankarna till u337 ?
På skylten som man har idiotförklarat ristandet
då man inte fått till någon tillfredställande tolkning
står det.

Mansnamnet Utter är inte känt från nån annan runinskrift.
Djurnamn som orm,björn och Ulv använda som personnamn
är ovanligt frekventa i Orkesta,
kanske rör det sig om en lokal namngivningstradition.

Jag ska hämta min pärm och visa vad jag menar senare.