torsdag 21 mars 2024


Mitt nya favoritställe är vid Tjärkulle/Kööhögen då 
dom rensat och huggit ner alla träd.
Sen har jag gångavstånd också passande nog.


Att anlägga en sådan här stor hög måste krävts
planering och tid samt ett enormt enträget arbete att
kånka sten.
Visst är det lätt att dra slutsatsen om "den forntida
maktelitens kungagravar i mälardalen" och
vilka "hedniska ritualer" som utförts men det
är bara spekulationer och dåliga
skrivbordsfantasier.

Finns det inga regler man följt för
att utföra ett sådant här monumet?
Går du in i en Ica butik tex så vet du vad det mesta
står då alla butiker är strukturerade på samma sätt.
Vilka sätt har man följt med dessa storhögar?
Sådant funderar jag på.
Det mest logiska är då att gå efter
astronomiska uträkningar för att se om det finns
något där .
Oavsett om man "offrat till älvor eller spelat på
trumman en magisk vårdag" måste det finnas
en grundplan att få fram och då krävs det lite mer
än "fantastiska energier eller bjuda skogsväsen på 
glitter".Kunskapen är inte "dold" eller "glömd"
det är ingen idag som är intresserad.


Den observationen jag försöker få ihop är den enda
logiska jag kan komma på vilket är
att se om högarna följer någon
slags astronomisk händelse/observation.
Som tex solen i zenit när den står rakt över högen?
Månens extrema lägen  ,om den följer Saros cykeln
eller har något med mån eller solförmörkelser att göra osv..
Mina astronomiska kunskaper i dessa observationer
är idag under amatörnivå men däremot
har jag ett litet plus eftersom jag är ganska
eller rätt så insnöad i kalendariska uträkningar
så vi får se.
Tills vidare fyller jag anteckningsboken med
funderingar och mina egna uträkningar.