lördag 9 mars 2024

Skepptuna


Skepptunas mäktiga torn är verkligen en
prakt att se.
Jag gillar dom kyrkor vilket i Uppland inte är många som
man kan se stenarna.


Idag fick jag även möjligheten att gå in en sväng.
Det var några år sedan jag var här inne.
Den här lilla stenen gav mig en ny ryckning i vänsterögat.
En liten detalj som jag ska ägna mig åt
resten av kvällen medans svenska folket sitter dramför
dumburkarna.

När jag går in i en kyrka så går jag i tystnad och vördnad.
Jag är ej kristen eller har "uppstigna mästare" från Atlantis
som genom sina utvalda damer "förmedlar" sina 
absurda och dåligt påhittade historier om
"leylines",drakenergier eller vad dom nu försöker brodera ut
för att fiska pengar av sina "nyandliga" medlemmar.
(jag hatar dagens new age rörelse mer än vita servetter)

Jag åker runt till kyrkor för jag gillar arkitekturen
dom präktiga vapensköldarnas hantverk
adelsätternas gigantiska gravstenar och dess
utformade ornament
och för att jag vet att mina idoler varit här och
beskådat samma sak fast några sekler tidigare.

Precisions hantverk i att rada stenar på flera ton i spikraka
rader meter efter meter.
wow..
Så vad är det fär valv vi har här då ?
Det ser ut som vadstenastjärna den fyrauddiga
stjärnan med dom enkla kryssvalvens diagonalribba som grund
eller hur?
Sen brukar jag kolla vilka andra kyrkor som har samma lika.


Sen kollar jag såklart på målningarna.
Hur den här restaureringen gått till och genomförst
utan någon anmärkelse är förvånandsvärt.


Eftersom jag fotar allt har jag under året byggt upp
min egen lilla databas i min sk "Stehnopedia"
där jag kan kolla upp allt som har med kyrkorna och dess
inventarier osv.
Vilka andra kyrkor i Uppland har samma dopfunt osv?


Sen har jag en hel del av Sigurd Curmans böcker
och dom jag inte har finns numera på nätet.
Den här mässingstaken var den enda som stack ut med
nån dekoration.Väldigt likt dom som dinglar
i Vallentuna kyrka inte sannt?


En av mina favoritstenar i vad jag kallar
"ledingestenarna" samma som finns  i
Orkesta,Fresta,Olunda osv.
Men baksidan på den här irriterar mig.

Jag har börjat ta med mig ritblocket numera vilket
är väldigt intressant att se hur jag med en enkel penna
ritar av det jag ser.
Och väldigt roligt faktiskt jag ritar med både höger
och vänster hand.