tisdag 12 mars 2024

Kööhögen/Tjärkullen Vaxtuna


Idag blev jag glad.
Då min mor var ute och promenera och
 jag skulle åka och hämta henne så såg jag att någon 
har rensat upp vid Kööhögen/Tjärkullen.
Jag har bott här i 20 år ,det enda kortet som jag sett dess
forna prakt är från 80 talet för 40 år sedan.
Trots den enorma förstörelsen som gjordes
någon gång på 1700 så är den oerhört imponerande.


Här har jag suttit många gånger och funderat
men det har varit mörkt och snårigt.
En välförtjänt picknick med syrrans numera femåring
ska bli riktigt trevligt.
Ett rent vansinne som man sedan gett upp är inte så svårt
att uppfatta när man ser förstörelsen som pågått.


Att anlägga en hög här blir en del funderingar.
Dels för att stråket den ligger i består av större
anläggningar.
Om man börjar stråket vid Orkesta tex så kan man
 följa det hela vägen
till Uppsala.Och med stora gravfält menar jag 
i klass som Lunda.
Bara nån km härifrån ligger ju Karlslund,sen 
kommer Finnberga på andra sidan,
för att inte tala om det stora vid jaktstugan inne i skogen osv..


Hur storhögar är utspridda i Uppland tex.
Och med storhögar menar jag dom som är från
20m i diameter  och uppåt.


Bara några 100 meter härifrån i en avlägsen åkerplätt
står ju en stor runsten som hittades i jorden.
Man kan ju undra vart den stor från början.


Intressant är ju att följa koncentrationen av de
anlagda gravfälten och dess strukturer i landskapet
som är av "Lunda typ" .