måndag 1 april 2019

Ormsta Vallentuna


Gravfältet vid Ormstaskolan är idag totalt förstört.
Stenar är bortplockade omplockade,stensättningar
är förstörda och bergen med hällristningarna är 
har man satt ett staket över..
Förödelsen och förstörelsen över denna forntida kulturskatt
är skrämmande..



Jag vill inte åka hit längre ,varje gång  jag varit här senaste  året 
är det något nytt som  har förstörts..
Den här platsen har varit unik i "gravfältskategorien" då
varenda bergshäll runtomkring stensättningarna,högarna har
haft dessa "skålgropar" "älvkvarnar" i..

Men det skiter RAÄ och kommunen i..
Barnen ska ha ny skola och då måste det enda 
stora gravfältet som finns kvar här
helt enkelt jämnas med marken..



Denna bergshäll som idag är helt övertäckt har  
mycket gropar,Jag har som tur är" dokumenterat"
dessa väl..



Ormsta har varit en utav mina absoluta favoritplatser,
jag har lärt mig mycket här.
Här fick jag fram svanen och pegasus samt februari månads
stjärnhimel ..


suck


Min första bekantskap med en treudd var här..


Om ett halvår kommer säkerligen allt vara borta ,
då kommunen  hittar på något nytt sattyg..



Den här stora stenen har varit min favoritsten..
Den har stora välgjorda gropar på sig..