fredag 12 april 2019

Där ingen går..där går jag..


Jag har cirkulerat i skogarna runt Vaxtuna i veckan..
Försökte ta mej över berget mot grävlingkärret 
men kom bort lite i vanlig ordning.
Skogarna är väldigt dramatiska,höga berg,raviner
trollskogar som ändrar sig..osv..
Där pilen pekar på kartan ligger ett större "gravfält"
har varit här många ggr men skogen är väldigt tätt
och som mest har jag väl lyckats hitta ett 10 tal "resta stenar"..
Det ska ha funnits över ett 50 tal samt 144 runda stensättningar
2 kvadratiska 3 rösen (dom har jag hittat)
och en tresidig stensättning(den hittade jag idag)..


Stenarna här som står resta står långt ifrån varandra samt
väldigt utspritt..


Den här stenen funderar jag över..
Den är som delad i tre delar och ligger ganska högt upp i backen..
Det är väldigt brant här..


Som sagt då träden står så tätt har det varit knepigt då stenarna
här som står "resta" inte är så stora...



Ett av rösena, sen precis nedanför några 100 m ligger " potatislandet" där
stenarna står ännu mera specifikt...


Som sagt så är det oerhört svårt att få någon uppfattning
av detta ställe då det ser ut så här  men eftersom det varit
ett utav dom större "gravfälten" här och så nära Vaxtuna
så kan jag inte utesluta detta om jag nu ska "lära mig något.."


Jag hittade en mindre "stenrad" ,har tagit ut riktningarna här och
mätt lite ..




Avstånden mellan stenarna blir längre men dom håller samma
riktning som dom andra..Det är verkligen enastående..




Sen blir iallafall jag en aning fundersam när dom sk "Klumpstenarna" ligger
synkade på samma linje..


Väldigt utspritt och så stora avstånd,den här stenen står ca 40 m från nästa
"resta sten" så att säga...


Utsikt mot Viby och Vaxtuna...