torsdag 18 april 2019


Jag har spenderat kvällen vid min trappa..
Det här är helt klart ett utav dom mest "hedniska" platserna
i Uppland.Då man har "Huggit" ut en stentrappa ur
detta massiva flyttblock.
Sen har vi även själva läget då alla stora forna vägar
inklusive "vattenvägar" har korsat här..
Så vad tror du man "sysslat" med på denna plats i forna tider då?


Jag har åkt förbi här många år själv utan att lägga större märke
till platsen och stenen men för 5 år sedan så stannade jag
och gick upp ..
Sedan dess är jag här med jämna mellanrum ..
Så medans allmänheten går i kyrkan så håller jag mig på dom 
"hedniska" platserna som jag har helt för mig själv..


"gravfält" NNÖ-SSV
utgöres av
2 högar
ca 42 runda fyllda stensättningar
3 kvadratiska fyllda stensättningar
3 rektangulära stensättningar
och denna magnifika sten..





Små små detaljer som ingen annan kan se eller förstå..




Ett stort flyttblock med en uthuggen stentrappa samt
ena plansidan med rödaktig sten som lutar i 45 grader
och har små uthuggna trianglar..
Vad f** för slags "naturbildning" är detta då?