onsdag 3 april 2019

No rest for the wicked

Hur ska man skriva om en kunskap och historia som
ingen vet någonting om ?
Det går inte att utesluta något heller ..
Om jag ska "gå efter" dom resta stenarn tex
Okej Vallbyåsen är visserligen unik då stenarna står resta på
åsen,men efter åsen i backen ligger det ytterligare ett 40 tal resta
stenar och på andra sidan åkern står det ett 40 tal till
som 1 km längre bort går mot Vallox-Säby där det står ett
40 tal resta stenar i ett omfattande geometriskt stenkonstruktions
system,varpå sedan badplatsen några 100 meter i en skogsdunge
har 28 resta stenar?
Okej men om jag ska hålla mig till hemma plan då?
Lunda, såklart där det har stått ett 40 tal resta stenar ihop med
ett av Upplands tredje största gravfält?
Men innan Lunda mot Markim  ligger ju Vaxtuna och
på andra sidan åkern längst gamla "vasavägen" står det
ett 50 tal resta stenar inne i skogen med ett större gravfält,
vägen in till Vaxtuna från Orkesta står det 45 resta stenar/klumpstenar
på ett stort geometriskt gravfält,sen får jag inte utesluta Gränby
med en av Upplands största runhällar där bautastenarna ligger
precis nedanför backen..Eller där vid Jaktstugan..
Sen får jag inte glömma Närtuna där det även i skogarna ligger ett
stenröse på 72 m i diam,
Okej jag håller mig till alla resta stenar platser som dom står i en
spikrak Nord-sydlig linje då?
Men då kan jag inte utesluta Gränsta i Knutby eller Åsby samt
hela vägen upp till Bladåker  mot Alunda där Torsne och Happsta
ligger..
Ja just det sen har vi ju Rasbokil ,Skederid med Darsgärde..
Och för att inte glömma Dragby , Gödåker ,Valsgärde,Gysta
Ajust det Herresta vid  infarten mot Vidbo där står  det oxå
resta stenar,och det gigantiska vid Knivsbrunna i Danmark sn..
När "restes" alla dessa stenar då tror du på alla dessa platser?