fredag 5 april 2019

Åsby Knutby


I Knutby finns det gott om "resta stenar"..
Jag har varit vid Gränsta idag samt kollat in Åsby.
Vid Åsby by ska det nämligen stå 11 resta stenar på rad
uppe på en ås...


11 resta stenar på en ås...
Stenarna och dess form är likadan överallt...
Är inte det "märkligt"?
Här vart jag faktiskt så förvirrad att jag för en stund fick för mig att
jag var på Vallbyåsen..


Så den enda logiska formulering jag lyckats komma fram till
är att stenarna och dess form är  resta i samma "system" i hela Uppland..
Beroende på i vilken riktning dom står i så har formerna alltså stenarna
samma geometriska struktur ,samt sin plats i raden..
Men visst blir man förbryllad ..
Sen består detta ställe även av 
1 hög
ca 41 runda stensättningar
2 triangulära stensättningar
2 fångstgropar
och dom resta stenarna..