måndag 31 december 2018

Hammarby


Det blev Hammarby idag.
Dessa enorma högar som ligger mellan e4an och gamla lövet.
På andra sidan 4an mot Stora väsbys enorma gravfält har man
i forna tider hittat "kufiska mynt" = arabiska..
Kan vara lätt att "förbise" små detaljer,man måste ha
allt i åtanke om man ska lära sig något
om platsen och dess forna historia.


På andra sidan vägen från högarna står u276
man kan ju bara "undra" var den ursprunligen stått..


Jag har roat mig med att gå runt alla högar för att se i vilken
riktning dom ligger i..
(en del högar som ligger tex i norr kan ändra riktning om 
man går runt hela högen medans andra högar ligger precis)
Väldigt intressant..


Sen så vet jag vad som finns runt omkring.
Iallafall det som har registrerats som "fornlämning"



Nu har jag fått en finfin drönare i present av mamma och pappa,
så nu måste jag åka runt allt igen då jag kan 
komma upp lite högre för att kunna se bättre hur 
stenarna ligger  runtomkring här och var..