torsdag 13 december 2018

Stenstudier Enköping


Enköpings runstenar är intressanta då många
av dom bjuder på komlicerade slingor ,"fyrfotadjur " och
drakar.
Denna sten hittades i en åker på 70 talet.
Tolkningen lyder:
"Harald och Ärngisl och Halvdan och Fotrad
 lät hugga stenen efter Gisl sin fader"


Dom två slingorna han placerat runorna i ser alltså ut så här..



Ornamentiken är verkligen "komplicerad" och 
fantastisk i dess utförande, här kan vi verkligen prata 
om en "skicklig runmästare som hållit reda på alla
dessa ormar som slingrar sig runt"
Jag fick dom till 8..


Hur har han tänkt när han komponerade denna sten.
Så oerhört skickligt gjort,jag är grymt imponerad då 
denna sten tog mig många timmar att rita av..


"The eyes are useless when the mind is blind"

Boktips 
Svenska run-urkunder av Rickard Dybeck
samt hans tidskrift Runa kan jag 
varmt rekomendera

"Runstenarnas förstöring fortgår över hela landet
med ökad fart.Jag infan mig vid midsommartiden
invarande år vid Vallentuna kyrka i Uppland som då 
stod under ombyggnad.Av kyrkans 3 runstenar hade
2 blivit krossade ,den tredje låg nyss uppsprängd 
på kyrkogården.Jag varnade för åverkan.
Då jag några veckor därefter återkomm lågo de
båda halvorna  väl släthuggna till trösklar
i kyrkans norra och östra ingångar"

Rickard Dybeck