fredag 4 januari 2019

Sollentuna


Var ett tag sedan jag var i Sollentuna,
ville kolla kyrkporten men det var såklart
gudstjänst så istället
gick jag runt kyrkan med kompassen och 
kolla olika riktningar.






Brukar åka mina rundor ibland för att kolla hur stenarna mår,
och jag kan ärligt säga att större delen av Upplands runstenar
är i så pass dåligt skickt att det enda som man lokalisera dom med
är Raäs plåtskylt som brukar stå brevid.
-Vad sysslar Raä med egentligen?
Vid Ormsta skolan i Vallentuna har man flyttat på gravstenar samt 
satt stängsel på hällristings bergen.

Nu tänkte jag besöka u 102 men hela gatan är avstängd då nya
villor byggs,samt ett precis vid u 102.
Men visst det finns ju "Noterat och avritat från 1600"


Så jag ska hålla mig till hällristningarna ett tag som jag 
lyckats hitta en logisk förklaring till som inte har med
nån soldyrkande båtyxkultur..
Snacka om okunskap i världsklass..Bra där Raä...

Om man istället räknar "bemanningstrecken" på dom sk skeppen
så är det återkommande nummer man får.
Är inte det märkligt?!?
Men eftersom hällristarna inte begagnade den 
gregorianska eller julianska kalendern kan dagens forskare
inte förstå detta och förklarar därför att
man sysslat med "hedniska ritualer".

You must show no mercy nor have any
belief whatsoever in how others judge you..
for your greatness will silence them all..

Ultimate Warrior