tisdag 13 november 2018

Runstens studier




I början  så kategoriserade jag in stenarna efter dom olika
"runristarna" ni vet "Åsmund Karlsson" ,den berömde "Öpir osv..
Sen gick jag efter alla "namnen" på stenarna och kategoriserade
dom i den ordningen..Men detta system fallerade ganska snart..
Då jag inte hittade någon logik i det systemet,så jag kategoriserar in dom 
ut efter vad för ornamentik stenen pryder.

Men ifall någon nu skulle vilja "diskutera" och "poängtera" min lilla
"fritidsforskning" så kan jag ta upp stenen i fråga i min lilla låda..
Tex "Iarlabanken" stenarna,varpå jag kan lägga till andra stenar
med exakt samma ornamentik fast dom inte alls står runt 
"iarlabanken området" utan i Enköping tex.. osv..
Eller "lägga upp alla Öpir" stenar eller "Bale" stenar eller vad ni nu 
kallar dom.
Men sedan så kollar jag även var stenen stått ,oavsett om den är flyttad så
ligger det alltid något gravfält i krokarna varpå man då kan lägga ihop 
"ett och två"..


Texten är hämtad från Upplands runinskrifter
men teckningarna har jag gjort.
Sen har vi U485 i Knivsta osv..
Kollat i min kortlek och sätter även in U232 och  u288
(u252 , u505)) i samma ..Så får vi se..