måndag 5 november 2018

Stenstudier


Jag har dammat av min kortlek..
Läste igenom Upplands runinskrifter om stenarna
från Enköping..igen..
Men jag fastnade för stenen som står inne i Håtuna kyrka..
U 660 alltså...
"Marken där runstenen påträffades är numera åker,
men betäcknas på en ägo karta från 1831 som en äng.
Några århundraden tidigare bör det ha 
varit sankmark.Troligen har under vikingatiden en väg från
de högre belägna delarna av Håtunalandet  gått ner
över sankmarken till Fornsigtuna 
och till hamnstället vid Trundboda och Höjan.
Runstenen torde varit rest på den plats där vägen skulle 
passera bäcken. Om det funnits någon bro eller forntida vägbank 
har ännu icke blivit undersökt.
Möjligen har runstenen stått som vägmärke vid en övergång,
men runinskriften talar icke om något brobygge..

"Andtvätt och aikir och vighjälm och kale reste stenen efter
Gerfast sin fader"

Man har alltså knackat en 2 meter stor sten med denna tolkning?
Tycker du det låter logiskt?
Jo men det finns ju "belägg" om namnet Vighjälm på en 
sten i Södermanland..Så då stämmer det ..?
Tycker du det låter logiskt?
Nu är jag som ni vet petnoga dvs ordagrant,jag slår upp varenda
runrad och sten som innehåller dessa namn på andra 
stenar osv..
Det blir ganska naturligt efter några års "runstenstudier" att
något inte riktigt står rätt till i tolkningsfrågan.

Sen blir det "roligt" när man börjar kolla efter
stenar med exakt samma ornamentik och vad
det står ristat på dom,vart dom stått osv..

På andra sidan Håtuna kyrkan i backen står
U661
En så kallad "Ingvar" sten
men i denna backe ligger även ett större gravfält
(jo jag har varit här)
som består utav
34 högar
ca 123 runda stensättningar
1 kvadratisk stensättning
4 terrasser
10 rektangulära stensättningar
1 treudd
runstenen
1 rest sten
och 1 stensträng
I riktningen NNV-SSÖ

är det inte märkligt att man knackat in 
denna "runslinga" på en sten just här?
Hallå?