fredag 23 november 2018

Drakens återkomst


Min avritning av U812

Vid Hjälsta kyrka står denna sten
nummer u812 som jag roat mig med att rita av.
Därav upptäckte jag till min förnöjsamhet något annat.

Tolkningen lyder enligt experterna:
"Sin fader som dog i England"

Jag fattar inte,jag måste verkligen vara "dum i huvet"
eftersom jag inte kan förstå detta "run språk" som pryder
runstenarna i Uppland.
Och för att verkligen försöka förstå hur 
f** Arbjörn tänkte när  han ristade denna sten så måste
 jag rita av den då jag inte begagnar
konsten i att" knacka sten."

Ornamentiken på denna sten är inte unik den finns 
på många stenar i Uppland. 
Så varför valde han just den här till denna sten?
Den är ingen unik "Englands sten," vilket man kan tycka
idag med all fakta på hand att dom forna "runristarna" i Uppland
borde haft någon slags ram för vad denna drakslinga
skulle innehålla..Eller hur?

Jag tycker det är konstigt ,jag tycker hela 
Upplands runstenstolkande är konstigt,
kristna runstenar med drakslingor.
"Hedendomen och kristendomen tillsammans"

Jag är tyvärr inte övertygad över detta alls.
Stenarna har stått  här före kristendomen och 
haft en annan funktion
ett annat syfte.


Uppland är har mest runstenar i hela Sverige.
Dom är unika och har genom seklernas gång
inte fått den värdighet eller ens försökt
få den förståelse/kunskap som den verkligen
"symboliserar"..
Annat än 
-dööh ja men det är Arbjörn eller Likbjörn 
som ristat på uppdrag.
eller
"Allt talar om för att ristningen har utförts av 
en ovan klåpare som icke har förmått att fullborda den"

Vad symboliserade drakarna innan kristendomen?
Missioneringen i Uppland var en lång och utdragen
"process" hur tror du den gick till?
Alla gravfält i Uppland är mer eller mindre förstörda
i samband med förstörelsen har man  även 
förstörd dom stora "hedniska kultplatserna" som man
byggt den nya religionen på.
Och dom "runstenarna" som lyckats stå kvar har helt enkelt
förklarats som kristna runstenar över vikingar som
dött i Grekland,Samarkand,Longobard osv..
Det finns ingen logik i detta alls.

Drakarna tillhör något annat,en annan tid en annan 
period.
Och det ska jag ta reda på.
Hur många tror du har "ritat av runstenar" som jag?
Eller ens har försökt?

"When the prison doors are opened,the real dragon
will fly out"