lördag 10 november 2018

Runstens studier


Det finns många faktorer som får mitt vänsteröga 
att rycka till lite extra ibland..
Alltså vad är det här för "ornamentik"?
Stor sten som stått "rest "
  i ett numera förstört gravröse på ett gammalt gravfält..

"Rådulv och Funden och Anund bröderna reste denna sten
 efter Kåre, sin fader, den målspake (vältalige), son till Ugg i Svanby. "

Inskriftens sista ord suanobu åtsyftar givetvis den 
endast 3 km åt Sv liggande byn Svanby.
Gillberga stenens suanobu bör rimligtvis härledas ur djurnamnet svan..


min avritning av u1146

Gillbergastenens ornamentik är av ett i Uppländska ristningar
mycket ovanligt slag.Inom landskapet finns emellertid en ristning
som i detta avseende visar överenstämmelse 
med u1146 nämligen u1016 vid Fjuckby
i Ärentuna ca 4 mil s om u1146..
osv..
Ur Upplands runinskrifter..

När man "tolkat" runstenarna har man bara försökt "läsa" 
allt i en enda rad,slinga
och dom orden man lyckas tolka kan man med 
"säkra " bevis härleda till andra runstenar med samma runrad .
Jag måste vara "dum i huvet" då jag verkligen 
inte efter att i snart 5 år åkt runt i Uppland efter runstenar 
och gravfält samt ritat av dom  kan förstå detta.
Och att jag verkligen läser ordagrant om stenen som för tillfället
fångat min uppmärksamhet.