torsdag 1 november 2018

Fresta kyrka


När det kommer till runstenar vid och i kyrkor så ligger
Fresta kyrka i toppen med 15 stenar,
Sen kommer Uppsala domkyrka med 18 stenar
Och Vaksala har en del stenar..
Så vad fanns på platsen innan då?


Jag är i Fresta minst en gång i veckan så
jag kan dom här stenarna som står här både fram och
baklänges.
Men den stenen som får mitt vänsteröga att rycka till varenda
gång är den här..
(Jag har ritat av alla stenar som pryder denna ornamentik oxå
i hela Sverige)

Förklaringen till denna sten  är så puckad att jag inte kan förstå
varför någon ens har reagerat på denna idiotiska tolkning.

"Gunnar och Sassur de läto resa denna sten efter 
Gerbjörn,sin fader,son av vitkarl i Svalnäs?
Honom dråpo norrman på Åsbjörns skepp"

Namnet Vitkarl är inte belagt i någon annan runinskrift.
(ett vanligt förekommande fenomen bland runstenarna)
Förleden är troligen det fornnodriska ordet vitt som betyder
trolldomsmedel.Från början hette han förmodligen Karl han kan 
anses besitta övernaturliga kunskaper och därför fått tillägget
till sitt namn.
Gården Svalnäs ligger i Danderyds socken..

Seriöst det står så på skylten..