lördag 17 november 2018

Husby-Långhundra Vallbyåsen


Fint väder idag så jag har gått upp och ner längst med Vallbyåsen
i vanlig ordning.
Nu har jag börjat filma så jag kan ifall det är dåligt väder
sitta hemma och kolla på detta fantastiska ställe.
Sen åker jag tillbaka när det blir bättre väder...


Jag älskar det här stället,här finns inte en enda
"runsten" därav kan man säga att detta 
är en riktig "hednisk" plats..
Här har man inte "behärskat " eller haft kunskapen i att 
knacka sten.
Här har man bara "rest" stenar i en spikrak
nord-sydlig linje...




Sen i slutet av åsen ligger stora utgrävda gropar bakom stenarna,
med förklaring att bönderna "hämtat jord" ,eller sönderplundrade gravar.
Man kan ju bara gissa vad för slags gravar som legat här,ett av dom största
platserna i Uppland.


Stora stenar som ligger huller om buller,
har dom varit "resta" i forna tider,sådant funderar jag på .


Utsikt från andra backen varpå man ser stenarna på andra sidan
,vid trädet där jag står ligger en fyrkantig stensättning med en grop i,
sedan fortsätter bautastenarna längst med...


Vad är detta?
Varför har man ställt stenarna så här längst med hela åsen?
Stenarna står inte slumpmässigt eller efter "fallna krigare",
en del stenar är ihopsatta,många "röda stenar" 
i något slags geometriskt system..




Sen kommer man hit,varpå jag kan förstå att folk som kommer hit
inte orkar "förstå" mer då det är ganska övermäktigt detta ställe.
Men jag vill förstå.
Jag vill verkligen veta varför man anlagt detta ställe på
det  här viset.
Därav går jag och mäter varenda sten som finns här ihop
om någon slags logik.


Jag har delat in detta ställe i olika "avdelningar" ,
den här delen  står stenarna 3 och 3 i utkanterna,
jag har såklart gått och mätt här .





Det här är inga små stenar direkt..
Dom som förstörde detta ställe gav så småningom upp.
(Hade väl slut på dynamit)



Min favoritdel där alla "runda,fyrkantiga,rektangulära" stensättningarna
ligger huller om buller här tycker jag om att sitta och fundera..
Sen ligger ju Hönsgärde en bit härifrån på andra sidan samt 
 ytterligare ett gravfält på andra sidan åkern med ännu mera 
resta stenar,och såklart broborg på andra sidan bilvägen.




Ni älskar ju att förklara med "kultplatser" "offerplatser"
"hedniska ritual platser" osv..
Vad f** tror du man sysslat med här då?
Seriöst vad tror du denna plats har haft för funktion
i det forna landskapet..