lördag 4 februari 2023

Stenstudier

 


Idag var det finmalet rågsikt som mamma ville ha..
Utmärkt det kan jag handla..
-Åh va snäll du är sa mamma...med ett
stopp vart ska du åka?

Hoho hon vet hon..
Åker jag till Lindholmen stannar jag alltid vid
granby..
Åker jag till Lunda blir jag borta i timmar..
Finns mycket att välja i skogarna här  men 
om jag åker hit stannar
jag alltid här en stund..


Frågar du en "kristen" om ett gravfält är det
"en hednisk hemsk plats man bedrivit otukt"

Frågar du en "historike,arkeolog,expert"
vet dom fan ingenting annat än hur dessa
"hedniska ritualer,som broderar ut i ren fantasi"

Frågar du en New Ageare är det allt ifrån
"ufon,Ley lines,"drak klaner" kraftplatser
energier i alla möjliga kategorier,orienteringstenar,
"instrålningar från det högsta rådet i intergalaktiska
federationen ,"niburaniska föroreningar",osynliga energilinjer,
osv listan kan göras lång i sådant man inte kan se..
Alla får tro vad dom vill men att utnyttja något som inte
tillhör deras tro ..Där går gränsen och jag har fått nog
av detta..

Frågar du mig kommer inget av ovanstående svar
att ges,jag är ingen "utvald",asatroende,
expert eller någonting..

Det enda jag är intresserad av är stenarna och
varför dom står som dom gör..
Om jag nu måste "tro" på någonting så är det 
en kunskap som ligger i detta stenresande..



Sen tittar jag på förfallet av runstenarna,
vilket betyder i att jag följt en del utvalda stenar i
hur dom genom årens lopp blivit i sånt skick 
att man inte idag kan 
se att det är en runsten..
Sedan brukar jag jämnföra förfallet med
 "andra stenar"..




Jag måste vara "dum i huvdet" med andra ord eftersom
jag inte "tror att runristaren ristat fel",
"eller haft grammatiska problem"..
Jag har aldrig mött någon som delar denna 
teori  jag har ..Mitt "enda hopp" är den dagen min 
svåger eller syrra (dom är lärare)
säger att nu har vi en" aspis" med samma
"special intresse" som dig..
Tills dess blir jag ensam,men jag har iallafall
mina stenar..


Jag kollar alltid på min älsklingstens U356
skador som börjar bli mer och mer ..
Dokumentera är det enda jag kan göra..







Stenen brevid U356 har 
jag roat mig med några månader..
Vilket betyder en hel del timmar med min 
ipad penna..


Att på vetenskaplig väg nå fram till sanningen
är både svårt och lätt,ty ingen enskild kan väl på
ett enkelt helt tillfredställande sätt nå sanningen,
men å andra sidan taga icke alla helt miste,
utan varje forskare bidrager med något,och 
även om han i det enskilda fallet icke träffar rätt alls
eller kanske blott något litet,så uppstår så småningom
av generationernas samlande forskning en viss summa

Aristoteles


Ett "gravfält" är där man begraver sina
nära och kära som jag fattat det..
I forna tider speciellt här i Uppland är det
fritt fram att tolka platserna som man vill
allt som man inte "kan se" kan skrivas i 
absurdum.
Att det ligger en kunskap i detta stenresande
det är ej intressant ,
ändå är det samma struktur ,planering placering.
Hur har en "hednisk ritual" gått till i en 12x12 meter
fyrkantig stensättning ?
Förklara det för mig?
Är det en "kraftplats" hur då ?
Är 19 högar i olika storlekar
gjorda till "eliten"?
Har det varit ett "makt centrum" ?
Är det "portaler till andra dimensioner" ?
Hur då?
Då ska samma "regler" gälla alla platser
 med lika stenstruktioner kan man tycka..


Suck..