torsdag 16 februari 2023

Bällsta U225 och U226

 



Bild tagen idag 16 Februari 2023

Då Bällsta stenarna har fångat mitt vänsteröga räcker det inte
med "tidigare" bilder,och här har jag inte varit på typ 3 år..
Jag fick en mindre chock när jag kom hit.
En "klump i magen " och en överväldigande sorg tog
"kommandot över mig".
Jag kommer aldrig mer att åka hit..


Här har det byggts överallt,utom denna "lilla plätt",
enorma Hollywood villor,och hus.
Jag fick köra 3 varv innan jag kom fram 
då jag inte kände igen mig..
För en "Upplands fantast" som jag som åker runt och
efter mina forna hjältars reseskildringar  och ser all
"historia" jämnas med marken kan vara svårt 
för er att förstå.
En stor "tröst" för mig har alltid varit att
-Här var Peringskiöld för 300 år sedan,
eller här stod den store mästaren själv där jag nu står.
Här i Vallentuna tex byggs överallt,vadå bostadsbrist?
Hela Ormsta är nu ett mindre stadsområde,
Vid Molnby byggs stora feta villor,
sen har hela skogen röjts efter Björkebo,
vid Åby ska man bygga ännu mer
för att inte tala om "monopolhusen"
vid fotbollsplanen vid Orkesta.
Det är bara en tidsfråga innan dom börjar här ute med..


Idag finns det fortforande "inga traditioiner" eller
"användning" av platsen,det är en grav i sig om 
"en försvunnen tid utan historia.."
Men det här är endå en relativt "berömt" ställe som
fått en stor fin vägskylt in till området,och nyinflyttade
Täbybor kan få sig en "historietur" med någon "expert" som kan 
"läsa runor" sen var det bra med det..
Vad är det för "kultplats då" ,
en "frej freja plats","en kraftplats"  har man haft
"heliga cermonier med en stor "stång" som laddats
i månens sken"finns det "väktare" här,
portaler till andra dimensioner?
Förklara "gärna" då jag ej har "magiska kunskaper"..






U226
"De reste stenar  och staven gjorde
också den höga    till hederstecken
Även Gyrid   älskade maken
Därför i tårar skall talas om honom "

SUCK

Motivet är som jag" kan se "det en drake uppe och en
nere som "sitter fast med en hårtofs".
Samma motiv som detta finns även 
U160
U161
U276
U328
U620
U964 (Åkerby)
U89
U34
U802 (Långtora)
Den vid Svinnegarn (kommer inte ihåg nummer)
U661 



Baksidan..
(Olof  "den lille "på bilden  det är alltså min hund,)


En imponerande yta att rista på..
Hur ristaren lyckats få ihop denna
"forndyrislag" med dessa motiv och dessutom diverse stavfel
är för mig ett unikum..