söndag 19 februari 2023

Stenstudier U463,U460 och u455

 


U455 , U460 och U463 är helt klart imponerande
stenar på alla sätt och vis.
Läsningen på stenarna förbryllar mig i min 
"aspis logik" därav dessa avritningar i hopp
om att "förstå" vad runologerna och experterna menar..
Och då jag inte har någon "uppkoppling till 
de Atlantiska mästarna" att" rådfråga" eller 
"mediala kunskaper" så ritar jag av stenarna på detta vis.


Alla tre drakar är oerhört skickligt komponerade
och väldigt lika i ornamentik och utförande.
Den som sticker ut i "drakhuvud stil " är U460 som liknar
"snåttsta stenarnas drakhuvuden" bla.
Men här har ristaren hållt runorna i den stora draken
utom U455 ..


Den andra "draken" som "slingrar" ihop sig med den stora
är av mindre karaktär som jag uppfattar det.
U455 och U460 smådrakar är nästan identiska,
men U460 drake är på stenen vänd upp och ner..


Sen försökte jag se, alla" småormars "placering om "ristaren"
använt samma "mall",därav började jag med "ormarna"
som binder ihop dom två drakarna först som
du kan se på min teckning ovan..


Och hur små ormarna ligger "komponerande" på stenen
undra vad tanken med dessa är?


Jag är väldigt förtjust  i den runologiska
 runan som är ett spegelvänt S".
Då många stenar i Uppland har denna runa inristat,

Det intressanta är även om man ska vara petig är att 
"samma regler" borde gälla alla runstenar innehavandes
detta språkbruk eller runa ,men många stenar
har inte ens fått en sådan "vetenskaplig utredning".
Här är det också intressant att se placeringen på den 
"spegelvända S runan" vart det är på stenen..
En ny "pärm "skall jag tillägna alla runstenar i Uppland med
detta fenomen..
"Brevid min diftonger på runstenar pärm"