onsdag 22 februari 2023

Studier i en runa

 Många av Upplands runstenar ,förutom felristningar,
grammatik problem och bristningar i hur runan skall
"ljudas" har ristarna även haft problem med vilket
"alfabet" som används på stenen.
Då "runstens perioden" i Uppland är daterad idag
under en sådan" kort tid "och att "språket" 
ändrades så dramatiskt har en del runor "hållt sig" kvar
under "perioderna" som dom nu är indelade i.

-"Vad pratar hon nu om" undrar ni.
-Ja det undrar jag med ibland men i det här fallet
är det "den spegelvända S-runan" som jag inte kan
förstå eller få något konkret begrepp om.
Den enda "käll litteratur" att gå på är Upplands runinskrifter.
Och att "studera runstenar och deras inskrifter" kan idag
heller inte göras på något annat sätt än i URs bok
då större delen av runstenarna idag är i sådant pass
dåligt skick att det inte ens är värt att åka 10 mil för att
se på stenen i fråga.

UR kom ut runt 1940 då stenarna även "fylldes i" till
fotografering sedan dess har inget annat gjorts .
Idag är ingen intresserad eller vill vara" ansvarig"
att bevara detta fantastiska kulturarv.

Men tillbaka till S:et...
Det har fått en hel del förklaringar i UR som
förtjänar en  mer ingående studie som jag nu ska
ägna mig åt.


(min avritning av U455,U460 och U463 med
markering på den "spegelvända S-runan)

Och då jag är så pass" trögfattad" att jag inte nöjer mig med
"det är en magisk runa" 
"det var så man skrev"
har jag inget annat val att sortera upp detta fenomen
enligt UR: s alla regler i bla
"vilka ristare som brukat denna runa"
"vilka stenar den blivit nämnd som felristning"
"vilket ljudvärde ristaren använt sig av enligt runologerna
när stenen tolkats som ristaren inte vetat om själv"
"vilken dialekt ,hur många dialekter och vilka 
sk årtal stenarna är daterade i"
Vilka stenar som bara har denna runa "som dekoration"
Vart denna runa sitter på stenen
(vilket jag själv tycker är intressant då man lyckats pricka
in den på samma ställe på många stenar  osv)

Det ska jag roa mig med tills det inte stör mig och
jag kan fortsätta med dom "grammatiska problemen"
som runologerna haft sådan besvär att tolka med..