fredag 3 november 2017

Eds


Eds kyrka
Vy från det beömda flyttblocket u112


Här har det alltså gått en forntida ridväg..vartdå?
Det är  bara berg här,2 mindre forsar och den sk nuvarande
kyrkstigen hit har i forna tider varit ett stort träsk emellan.
Så förklara för mig vart denna ridväg har gått?
Det är tillräckligt bökigt att gå till fots i denna skog och jag 
menar då "över 5 meters vattennivå kurvan"..


"Runorna lät Ragnvald rista.Han var i Grekland,han var krigarföljets hövding"

Alltså har en "Uppländsk viking" gått i tjänst hos den bysantiske kejsaren i 
Istanbul..Sen har han kommit hem och knackat in denna runslinga
på ett fyttblock här..


Att knacka in den här sidan måste varit oerhört jobbigt,då stenen lutar
ganska kraftigt.
Nu är jag inte intresserad av runorna utan ornamentiken.
Och den här finns på en del andra ställen tex Älvsunda ,skånela
osv..
Så småningom kanske runorna kan ge mig en vettig förklaring
men tills vidare så går jag på det "konstnärliga utförandet"..


Det går 2 mindre forsar eller åar ca 30 m ifrån 
flyttblocket,längre upp ser man grunder efter nån slags
verksamhet,någon fritifsforskare har hittat en syllsten här nånstans.


Från en utan dom få gravstenarna inne i Eds kyrka..



Den nedre delen av dopfunten intresserar mig.
Den berättar en annan historia som inte har med kristendomen att göra.
Därav ser dom flesta utan Upplands dopfuntar ut så här.
Sönderslagna ...


Ett slags monster dom biter i något,finns en hel del sådana 
i Skåne.
En del består även av en kvinna,en stenbock och nåt keltiskt mönster



Målningarna i Eds är övermålade av egenkomponerade
fritolkande sk forskare.
Det här är endå en utav mina favoriter,



Den här har jag missat.
Blev oerhört förvånad själv faktisk den lilla
målningen över valvbågen.






Detaljer som man inte tänkt på förut.
Väldigt många kors i Eds..






Hur många runstenar tror du döljer sig bland Eds bogårdsmurar egentligen?