fredag 17 mars 2023

 



-ehh jag ska bara åka till plantagen och köpa 
lite mer sättlök,sa jag till mamma .
Men för en Upplandsfantast som mig är det
ett oerhört komplicerat" uppdrag "då hela vägen dit går
igenom gravfält,runstenar,kyrkor.
Förr om åren skulle denna lilla biltur på dryga 2 mil ta
 mig en hel vecka innan jag kommit fram ,men 
nu kan  jag begränsa mig någorlunda .

Mitt nya motto jag lärt  är "plantering kräver planering"
och det ska jag i fortsättningen försöka med
när jag ger mig ut även om jag kan besöka
10 kyrkor på en dag och 45 runstenar.


Norrsunda kyrka

Trakten här är omkring har jag "bockat av" det mesta inom
RAÄs fornkarta  men idag var det tornen som jag fick för 
mig att beundra igen.


Här ska det finnas sk "skålgropar" jag har "inventerat" dom för 
några år sedan idag är det helt övertäckt med mossa.



Vilken precisions arbete och kunskap i att
bygga sådana här torn som stått i
så många sekel också.


Norrsunda kyrka


Skånela kyrka är nog en av mina absoluta
favoriter. Mitt mål har varit att besöka alla kyrkor
i Uppland .Jag har ett 15 tal kvar faktiskt vilket är dom
som ligger i utkanten av Upplands gränser så att säga.
Tierp,Skuttunge,Gimo,Västland  måste jag sansa mig då 
skogarna har så mycket annat som lockar.