fredag 23 september 2022

Vaxtuna

 


Jag var uppe i Vaxtuna igår och strossade.


Något som jag observerat dom senaste åren är stenar med en
"uthuggning" i nederkanten..
Undrar vad som menas med det?


Dom Uppländska "gravfälten" och dess geometriska
plan är väl det som intresserar mig mest.
Och jag vet att det enda sättet att försöka få någon som helst
uppfattning eller kunskap är att mäta ..
Om en "fyrkantig" stensättning som den på bilden tex
ligger som den gör,vad kan man få ut av det då?
Varför har han lagt den här?


Alla dessa olika stilar på stensättningarna..
Vad betyder det?
Med tanke på hur det ser ut idag när man begravs så styrs det
inte av någonting annat än pengar...


Sen att anlägga ett "gravfält " på ett bergskrön..nja


Dom två stora stenröserna på bergskrönet ligger i samma position som
två stycke i skogen vid Herresta,och Norra Gränsta uppe i Knutby..
Alltså är det en tanke bakom detta spektakel..
Det här har tagit tid och planering,samt ett väldans kånkande av
stora stenar..
Hemma hos mig har jag ingen planering,Rasmus och Isa ligger begravda under
hönshuset,Min tupp steve och älskade Chefen ligger i rabbaten
vid husknuten,Honda vid stenen och igår begravde jag min älskade katt
Tarzan som varit mig trogen i 17 år vid hans favoritställe
nere vid hönshuset..
Så vad menas dessa gravfälts strukturer..?