tisdag 27 september 2022

Drakstudier och dsk vändrunan eller "norsk-svenska " runan S

 


U660 Håtuna


U481 Lagga kyrka



u281 Smedby Hammarby sn

U269 Harby Fresta sn


u267 Harby Fresta sn


u255 Fresta kyrka


u273 Hammarby kyrka

U358 Skepptuna kyrka


Ja ni ser väl vad jag vill komma med denna "observation."
Att detta bakåtvända "s" fått förklaringen "vändruna,felristning,
eller en runa ur "det norsk-svenska" runalfabetet är något jag tyvärr 
inte kan hålla med om.Det är för många runstenar som har detta
"fenomen" med för många bortförklaringar.
Runologerna har skapat ett alfabet i hopp om att kunna tolka
runstenarna,men eftersom deras egna alfabet har för många brister
som tyvärr inte är "deras fel" utan "runristarnas bristande
kunskaper i deras alfabet",så måste någon börja ifrågasätta
runologerna och deras tolkning..
500 års feltolkning är farligt att ge sig in på,
skulle jag knata in på Riksantikvariatämbetet och säga
-jo jag har "studerat stenar i 10 år och jag anser att det är
totalt fel",skulle jag bli utkastad innan jag ens kommit
in i dörren.
Ingen är intresserad av att höra något annat än deras
egen "expertis" eller ens försöka se det jag försöker
förklara..



Har du själv en teori utöver det normala?,Eller någon
sten du funderar över maila mig gärna
eller skriv en kommentar.
Vore kul att ha någon att "bolla med"
visserligen är jag ganska bra på att jonglera men
ibland kan det vara kul att höra någon annan..