söndag 25 september 2022

Drakstudier

 


Dom här drakarna är väldig förvirrande och komplicerade,
dels för att dom flesta är identiska i ornamentik och utsmyckning.
Och här kommer något intressant jag lade märke till igår när
jag ritade om alla,nämligen runorna..
Jag kallar dessa drakar för "två krokar",
alltså en drake med två krokar i svansen och en ögla runt halsen..
Nu fattas det några drakar i min pärm såg jag,därav blev 
det fel..


Om man kollar hur dom står i Uppland så blir det så här.
Nu är inte u1006 och 1012 med..


Sen finns dessa drakar med en höger sida,
alltså huvet är mot höger och dom är placerade så här ..
U35 är inte heller med..Ser jag nu..


Här har vi drakarna med huvudet på vänster sida..
Jag tänkte att vi ska gå igenom alla dessa drakar då dom
flesta har en sk "vändruna" eller "norsk svenskt run s"
Samt hur vissa runor står exakt på samma ställe på
just dom här stenarna...
Det är väldigt intressant men dom här stenarna är väldigt
svåra för mig,trots att dom ligger numrerade så har jag flera ggr
ritat av samma sten endå..Märkligt..