tisdag 20 september 2022

Drakstudier

 


Jag följer drakarna på stenarna.
Den här draken "biter i sin egen svans".
Den första med detta mönster är den berömda
 stenen vid Hovgården.
(Jag har tagit bort runorna så man lättare kan se drakarna)
Glömde u99 ser jag..Sorry jag får göra om..


Sen lägger jag in alla drakar med samma stil i Google för att 
se vad som händer..
Intressant eller hur?




"Nr 14" i raden  av dessa drakar är 
u102 i Viby knackad på en bergshäll..


Den har fått några sidor i Ur som gjorde mig en aning småsur
då det hellre skrivs mer om  ristarens
bristande förmåga  att "stava rätt.."



Dom båda smådrakarna som står 
spegelvända emot varandra..


Och dom andra små...


(U102 med bara dom "spegelvända drakarna)
Vad betyder dessa drakar? 
Undrar jag..
Vad är logiken och syftet med detta?
Drakar med "samma " mönster följer något annat,en stor miss
som alla verkar ha förbisett eller helt enkelt skitigt i då fokusen
hela tiden legat på den "runologiska tolkningen " ..
Fortsättning följer..
Imorgon går vi för skojs skull igenom tolkningen av denna sten..