onsdag 27 oktober 2021

Stenstudier

 Jag läser Södermanlands runinskrifter samtidigt som jag
"ritar" stenarna,i skrivandets stund har jag kommit till Sö189
så med andra ord har jag en del klar tills min "runstenspärm" är klar..

Ur Södermanlands runinskrifter..

SÖ 176
 Med alla sina rök-runor har inskriften länge trotsat alla försök
till tolkning...och Härmed stämmer också att inskriften saknar
alla spår av kristna inslag...

SÖ 178 Kärnbo
Den måste med sina k-runor inne hålla ett ristningsfel.
86-90 "iruni" kan knappast tolkas utan att man antager en felristning..

SÖ 179 Berg
Inskriften innehåller flera ristningsfel...
Må hända tyder allt detta på att ristaren varit i fråga om runor en
mindre kunnig man som utfört sitt arbete efter en föreskrift..

Sö194
Egendomligt för inskriften är att flera runor är överhoppade

SÖ 198 
Montelius framhåller att stenen står mitt bland grafkullar där byns
hedniska inbyggare vilade,och den är dock prydd med ett kristet kors..

SÖ 202 
Ristarens bristamde skicklighet framträder också i runornas 
utseende och deras bruk..

SÖ 209
Denna tolkning måste anses som mindre sannolik än antagandet
att u är en felristning för a..

Jag tycker bara det är så märkligt att dåtidens runristare varit så
okunniga i både "stavning och grammatik",medan dagens "runologer"
kan skriva spaltmeter om hur runans olika ljudvärden,difftonger,uddvärden
"inlånade verb från lågtyska" inte att man helt enkelt har tolkat fel.


Jag tror inte för en sekund att man har "ristat fel" pga 
grammatikbrister..
Att korset uteslutande betyder kristet är även det något att
fundera över då det säkerligen har funnits längre än kristendomen
såsom swastikan har..Sen kan det ju även "korsen" på stenarna
diskuteras men det är ett annat kapitel..

Jag skulle aldrig ha ifrågasatt detta om jag inte hade hade 
ritat av stenarna ,runa för runa osv..
Och visst har jag många gånger ansett denna "utmaning" hopplös,
då ingen annan ens är intresserad eller förstår vad jag pratar om.
Men Södermanlands stenar har faktiskt lärt mig en del "oskrivna
regler" som jag så småningom ska försöka förklara på ett logiskt 
sätt..