söndag 31 oktober 2021

Estrid

 


U101


Det finns nog ingen större "lokal patriot " än jag här i trakterna,
syrran bodde flera år uppe på Snåttsta och potatislandet ligger
 vid dom andra två stenarna,samt mina morgonpromenader i 
den fantastiska gamla hagmarken på andra sidan.
Som tur är har grannarna haft tålamod och "glimten i ögat" när jag
krypit i deras hagar och tittat på stenar i dom gamla grunderna..=)
Hur som helst tycker jag det är intressant att försöka "se" hur stenen och 
runorna är uppbyggda/planerade av ristaren.
Därav denna "runa för runa" teknik jag "hittat på" för att roa mig själv..
Nu tog jag en liten paus från Södermanland då jag fick nån
 ide varav Estrid kom  på tapeten..


u101

Samt den legendariske "Jarlabanken"..




U136


U137
Jag visar bara vart "namnet" står .
Om jag ska förklara mer" ingående "kommer jag aldrig
härifrån..


U310 
är helt klart en av dom mest intressanta
dom den är en av 3 runhällar,alltså varken flyttade eller förstörda.

Vilken sten "ristades" först kan man ju undra?
Hur bestämdes "ormarna" kan man ju också undra?
Osv..