torsdag 7 oktober 2021

U Cant see me

 


Den här pjäsen har jag bävat mig för,en av anledningarna 
är att jag har väldigt svårt att tro den är knackad efter en 
"gammal saga" Och i dagens Sverige  får man inte ha någon 
annan åsikt än den som redan är så "etablerad"..
Men likt förbannat så sitter jag här endå och grubblar,
funderar letar..
Varför knacka in "Sigurd Fafnerbane" sagan här?
Varför knacka in 
"Sigrid gjorde denna bro,Alriks moder,orms dotter,för själen 
Holmger Sigröds fader hennes make"


Jag undrar verkligen hur denne ristare tänkte när han 
knackade in denna häll .
Om vi börjar med själva "runslingan" vad är det vi ser då?
Två drakhuvuden med 11 S-ornamentik på ena sidan och 
9 på den andra i mitten en slags pyramid och dom "två svansarna"
 böjda åt vardera sida . Längst ner har vi en figur som klyver
 slingan efter mer än halva sidan..
Och i nedre änden en komplicerad drakknut?

inte anser är endast dekorativt,knackar man in en sådan här stor pjäs 
så borde han haft någon avsikt med detta inte sannt..
-åhh jag vet jag hörde en kul historia den knackar jag in..


Sen har vi resten av "figurerna",nu har jag som sagt varit 
rejäl insnöat ett bra tag på astronomi och olika slags
 kalendercykler,
Ser det inte ut som Fiskarna (här i norden kanske man
 hade andra"stjärn symboler") Castor och Pollox,brevid 
den stora hästen Pegasus,
Och han som håller i något skulle passa in som 
Vattumannen osv
Om jag inte hade suttit och ritat av runstenar,
hällristningar,
gjort egna uträkningar,vandrat fram och 
tillbaka år ut och år in
på dom gamla gravfälten i Upplands dunkla skogar 
skulle jag förmodligen nöja mig med Lars Rask Runlära
 eller Magnus Källbergs 
förklaring om en runristare som inte begagnat konsten i den
runologiska grammatiken..



"Upptäckter består av att se det som alla har 
sett och tänka det som ingen har tänkt"
Albert Szent-György